Informatie

Om de textielbranche te verenigen,
het belang en het plezier van het hergebruik van textiel te bevorderen, hebben we in 2019 de Week van Tweedehands Textiel geïnitieerd. Tijdens de 7e editie roepen we ondernemers op zich opnieuw aan te sluiten, zodat we samen het bereik en de impact van deze landelijke actie kunnen vergroten.

De textielindustrie is een van de meest vervuilende industrieen in de wereld. Voor de productie van een kilogram katoen is ca 8000 liter water nodig, dat staat gelijk aan 10 jaar drinkwater. Met wat lepels gifstof en een intercontinentale reis erbij -dus veel CO2- behoeft het geen uitleg dat de textielindustrie allesbehalve milieuvriendelijk is.

In de laatste jaren zagen wij de hoeveelheid lage kwaliteit textiel groeien van 20% naar ruim 40%. Door de opkomst van steeds meer goedkope kleding en meer wisseling van collecties gedurende seizoenen groeit de hoeveelheid textielafval enorm. Op het gebied van recycling doen de grote ketens nog weinig.

#WVTT

Daarom riepen wij in 2019 de Week van Tweedehands Textiel in het leven. Om de branche te verenigen, onze gezamenlijke boodschap en impact te vergroten en om aan de consument te laten zien dat het óók anders kan. Tweedehands shoppen is niet alleen belangrijk, het is ook nog eens superleuk! 

Het thema van 2025 is "Vier Koningsdag, Vier Tweedehands”
Waar veel mensen voor de jaarlijkse feestdag nog even snel de fast fashion ketens induiken voor een oranje outfit, wil ReShare deze shoppers dit jaar uitdagen om een duurzame keuze te maken. Vier Koningsdag, Vier Tweedehands, is het thema voor 2025 en legt de nadruk niet alleen op het belang, maar ook op het plezier van tweedehands shoppen. Het initiatief is niet van ons, want de aarde is ook niet van ons. Dit thema gaat ons allemaal aan. Gezamelijk kunnen we Nederland meer bewust maken en inspireren om vaker tweedehands te kiezen. Doe mee!

En hoe zit dat met?

Veelgestelde vragen

  • Meedoen is simpel en kan in drie stappen. Je meld je aan, download de toolkit en verzint een actie die bij jouw merk past. Door ons te taggen en #WVTT25 te gebruiken vergroot je het bereik van je uitingen.

  • Je bent als merk vrij om zelf een actie te verzinnen die binnen het thema past.

  • We kunnen geen aantallen garanderen, maar eerdere acties hebben laten zien dat het bereik van de socials exponentieel kan stijgen.

Menu

Social

Vragen?

Die beantwoorden we graag!